KDK’dan ‘makinistlerin otopark sorununu çözün’ kararı
TÜRKİYE Cumhuriyeti Devlet Demiryolları’nda yüksek hızlı tren makinisti, çalıştığı Yüksek Hızlı Tren (YHT) Garı’ndaki otoparktan TCDD çalışanı fiyatsız yararlanırken, makinistlerden fiyat talep edildiği gerekçesiyle Türkiye Büyük Millet Meclisi Kamu Denetçiliği Kurumu’na (KDK) başvurdu. KDK, makinistlerin otopark sorununun çözümü yönünde tavsiye kararı verdi. Kararda, idare tarafından 30 gün içinde çözüme ilişkin tedbir alınmazsa yargı yolunun açık olduğu kaydedildi.
YHT Garı’nda vazife yapan makinist, kendisi ve öteki makinistlerden, iş yerine kendi araçlarıyla geldiklerinde otopark fiyatı alınırken, öteki TCDD işçisinden alınmadığını belirterek KDK’ya başvurdu. Makinist, dilekçesinde; konuyu Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi’ne bildirdiğini, kurum tarafından CİMER’e gönderilen cevapta kendisinin müşteri olarak değerlendirildiğini belirtti. Makinist, tren garının iş yeri olduğunu ve müşteri olmadığını, kurumun personeline eşit ve adil davranma ilkesi doğrultusunda kendisinin de TCDD çalışanı olarak otoparktan ücretsiz faydalanmak istediğini belirtti.
TCDD’den KDG’ya gönderilen yazıda; TCDD ile yüklenici Tren Garı İşletmesi A.Ş. arasındaki sözleşme gereği TCDD’ye 50 araçlık kontenjan sağlandığı, bunun yarıdan fazlasının yöneticilere tahsis edildiği, toplam makinist sayısının 49 olduğu, kontenjanın tamamının makinistlere verilmesi halinde her gün işe gelip gitmediklerinden günlük olarak otoparkta bulunan araç sayısının 8’i geçmeyeceği, bunun da 50 araçlık kontenjanın verimsiz kullanılması sonucunu ortaya çıkaracağı kaydedildi. ‘ÇALIŞMA BARIŞINI SAĞLAYACAK İSTİKRARLAR KURULMALI’KDK kararında, kamu hizmetlerinde istenilen verimliliğin sağlanabilmesi açısından çalışma ortamı şartlarının değerinin büyük olduğu vurgulandı. Kamu idaresinin geçirdiği değişim ile birlikte klasik işçi idaresinin de dönüştüğü ve kamuda çağdaş insan kaynakları anlayışının benimsenmeye başlandığına dikkat çekildi. Çalışma hayatında şahısların aktif çalışabilmesi, kâfi performans gösterebilmesi ve çalışılan ünite verimliliğine katkı sağlayabilmesi için kişinin işinde tatmin olması konusunun yadsınamayacağına işaret edildi. Ayrıca personelin çalışma motivasyonunu en yüksek seviyede tutacak ve işçi ortasında çalışma barışını sağlayacak dengelerin kurulmasının önem arz ettiği kaydedildi.’PERSONELİN MOTİVASYONU ÖN PLANDA TUTULMALI’Bu nedenle çalışma ortamı şartları ile çalışma ortamına ulaşımın, fizikî ve ruhsal açıdan çalışanlara rahatsızlık vermeyecek, zahmete yol açmayacak halde ve meselelerden arındırılmış olması için her türlü tedbirin alınmış olması gerektiği vurgulandı. Yeterli idare unsurlarını kendine rehber edinen yönetimler tarafından insan kaynaklarının kurumsal gayeler doğrultusunda tesirli ve verimli biçimde kullanılmasının mecburilik olarak görülmesi gerektiğine işaret edildi. Yönetimlerin? çalışanın motivasyonunu, muhtaçlıklarını, verimliğini ve huzur içinde çalışmasını da ön planda tutması gerektiğine dikkat çekilerek, “Bu kapsamda? kamu kurum ve kuruluşlarının verimli ve tesirli olabilmesi için her bir çalışanın kişisel kapasitesini ve mümkün olan en üst seviyede çalışma dileğini arttırmak gerekliliği kabul edilmeli ve bu tarafta gereken önlemler alınmalıdır. Çalışan konforunun sağlanmamasının? mesleksel tatmini aksi istikamette etkileyeceği, çalışanı baskı altında hissettirerek iş dışı hayatında da olumsuz etkilenmesine neden olacağı ve kurumsal seviyede gayelerin gerçekleştirilmesini geciktirici/engelleyici tesir oluşturabileceği hususu gözden kaçırılmamalıdır” denildi. ‘OTOPARK SORUNU ÇÖZÜLMELİ’Kurumların fiziki ve mali imkanları elverdiği ölçüde, yolcu taşıma kapasitesi yüksek olan raylı sistem kullanıcılarının iş hayatının kolaylaştırılması, konforunun ve iş tatmininin artırılması ile iş yerine araçlarıyla giriş- çıkışlarını kolaylaştıran, çalışma barışını ve çalışan verimliliğini artıran önlemler alınması hususlarına idare tarafından azami özen gösterilmesi beklendiği kaydedildi. Kararda, “Buna nazaran, yapılan yazışmalardan, yönetimin işçi otoparkı sıkıntısından haberdar olduğu, gerekli değerlendirmelerin yapılmakta olduğu, lakin şimdi tahlil üretilmediği anlaşılmakta olup, bireylerin aktif çalışabilmesi, kâfi performans gösterebilmesi ve çalışılan ünite verimliliğine katkı sağlayabilmesi için çalışan memnuniyeti göz gerisi edilmeksizin, verimliliğin arttırılarak iş tatmini sağlanacak halde yönetim tarafından işçi ulaşımına/otopark meselesine dair tahlil üretilmesi gerektiği kıymetlendirilmektedir. Kurumumuzca yapılan kıymetlendirme sonucunda; ilgili yönetimlerin ortak çalışmalarıyla Yüksek Süratli Tren Garında vazife yapmakta olan yüksek süratli tren makinistlerinin otopark meselelerinin tahlili istikametinde süreç tesis edilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır” denildi.Kararda ayrıyeten KDK’nın tavsiye kararının yönetime bildirim tarihinden itibaren 30 gün içinde yönetim tarafından rastgele bir hareket ya da süreç tesis edilmezse yönetim mahkemesine yargı yolunun açık olduğu vurgulandı.